Il n’y a pas l’échec il y a la mort

qui n’est pas l’échec

une mort fougueuse mais non

rageuse, heureuse même, le contraire de l’échec.

There is no failure, there is death

which is not a failure

A death that is fiery but not

angry, that is happy, even, the opposite of failure.

— Georges Bataille

CONTRAPUNCTUS XIV | oil on linen | 200 x 160 cm | 2023 

UK

An imaginary meeting of three historical figures: the first is a musician, Glenn Gould, a great interpreter of Bach, with his extravagant and fascinating personality; the second, Judith of Bethulia, the biblical heroine, a murderess who with strategic planning and courage frees her people from the grip of a tyrant; the third is the writer and philosopher, Georges Bataille, haunted by death and the question of sovereignty.

An imaginary encounter; an impossible encounter around the sublime theme of incompletion, with its central point being the musician's hand pointing up to the sky.

‘We don't usually take it into account, when we think or speak, but death will stop us in our tracks. All questions will ultimately remain unanswered, and I will evade the question as I impose silence.’

Georges Bataille

FR

Rencontre imaginaire de trois figures historiques : le premier musicien, Glenn Gould, grand interprète de Bach, à la personnalité extravagante et fascinante ; la seconde, Judith de Béthulie, héroïne biblique, meurtrière qui par stratégie et courage libère son peuple de l’emprise d’un tyran ; le troisième écrivain et philosophe, Georges Bataille, hanté par la mort et la question de la souveraineté. 

Rencontre imaginaire donc, rencontre impossible autour de l’inachèvement, du sublime et qui prend comme point pivot, la main du musicien pointée vers le ciel. 

‘Nous n’avons pas l’habitude d’en tenir compte, si nous réfléchissons, si nous parlons, mais la mort nous interrompra. Toute question restera finalement sans réponse, et je me déroberai de telle façon que j’imposerai silence.’

Georges Bataille

Previous
Previous

Exit

Next
Next

HELLP