STORY OF THE…
Oil on linen | 158 x 193 cm | 2022

UK

I painted that work after a period of time when I was re-reading Story of the Eye, by Georges Bataille. That is how I came to give it that truncated title (Story of the...), since my painting was not an illustration for Bataille’s book, far from it.
However, I have always been, for various reasons, especially intrigued by the final scene in the book (in many ways, the most frenetic, extreme one), which depicts the obscene killing of a priest, in a church, right below two works by the spanish painter Juan de Valdès Léal (Triunfo de la muerte, Finis gloria mundis).

Reading Georges Bataille leaves me with a sense of what very powerfully affects me in Caravaggio’s painting: a sacred, ecstatic, mystic dimension that is pungent with eroticism, evil and death.

FR

J’ai peint cette toile à la suite d’une période durant laquelle je relisais Histoire de l’oeil de Georges Bataille. C’est ainsi que je lui ai attribué ce titre tronqué (Story of the…), ma peinture n’étant pas une illustration du livre de Bataille, loin s’en faut.
En revanche, j’ai toujours été, pour des raisons différentes, particulièrement intrigué par la scène finale du roman (à bien des égards la plus frénétique, la plus extrême), celle qui décrit la mise à mort obscène d’un ecclésiastique, dans une église, sous deux tableaux du peintre Juan de Valdès Léal (Triunfo de la muerte, Finis gloria mundis).

De Georges Bataille, je retiens surtout ce que je retrouve avec force dans les peintures du Caravage, une dimension sacrale, extatique aux odeurs d’érotisme, de violence et de mort.

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